سلامت روانپزشکی و سلامت

9 راه ساده برای کنترل استرس

در اواخر دهه 1950، هانس سیلو متخصص غدد برای اولین بار استرس بیولوژیکی را شناسایی کرد. علائم استرس مدتها قبل از این کشف وجود داشته است، اما مطالعات سیلو منجر به یافته های جدیدی شد که به میلیون ها نفر برای مقابله با استرس کمک کرد. در این پست ما 9 راه ساده برای کنترل استرس را به شما معرفی می کنیم.

به موسیقی گوش دهید

اگر روزانه استرس زیادی را تجربه می کنید، یکی از بهترین ها راه ها استراحت کردن و گوش دادن به موسیقی است. گوش دادن به موسیقی آرام بخش، تاثیر مثبتی بر روی مغز و بدن دارد. موسیقی می تواند به کاهش فشار خون و هورمون کورتیزول که به استرس مربوط است، کمک کند. اگر به موسیقی کلاسیک علاقمند نیستید می توانید به صدای دریا یا طبیعت گوش دهید.

با خودتون در موردش صحبت کنید

گاهی اوقات ممکن است تماس با دوستان گزینه در دسترسی نباشد. بنابراین صحبت کردن در آرامش با خودتان در مورد مشکل پیش اومده می تونه بهترین حالت باشه. از اینکه با خودتون صحبت کنید، احساس خجالت یا شرم نکنید یا نگران این نباشین که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. صحبت کردن با خودتون یه شرایط طبیعیه که برای هر فرد یه نیاز ضروریه.

درست غذا بخورید

سطح استرس با یک رژیم غذایی مناسب ارتباط نزدیکی دارند. شاید برای شما هم پیش اومده، هنگامی که غرق در استرس و نگرانی می شوید، به خوردن غذاهای پرچرب و شیرین رو می آورید. سعی کنید در این شرایط از خوردن میان وعده های قندی خودداری کنید و به جای آن از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.مطالعات نشان داده است، ماهی دارای میزان بالایی اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش استرس بسیار کمک می کند. در این مواقع می توانید از یک ساندویج تن ماهی که بسیار مغزی است استفاده کنید.

بخندید

یه ضرب المثل فارسی داریم که میگه” خنده بر هر درد بی درمان دواست” پس یه درمان ساده اینه که بخندید. خندیدن باعث می شود، هورمون اندورفین آزاد شود که منجر به بهبود خلق و خو و کاهش سطح هورمون های استرس زای کورتیزول و آدرنالین می شود. توی این مواقع می توانید فیلم ها یا حتی استندآپ کمدی ها را دانلود کنید و از دیدن آنها لذت ببرید و استرس را فراموش کنید.

چای بنوشید

به جای نوشیدن قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا، چای سبز را امتحان کنید. چای سبز حاوی مقدار کمتری کافئین است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان فراوان و تانن که اثر آرام بخشی بر روی سیستم عصبی دارد.

مدیتیشن انجام دهید

اکثر نکاتی که در بالا ذکر شد دارای تاثیر فوری هستند. موارد محتلفی وجود دارد که در طولانی مدت می تواند بسیار موثرتر باشند. مدیتیش یکی از موارد بسیار خوب برای سلامت روان و جسم می باشد که بسیار رواج یافته است. ورزش هایی مثل یوگا، تای چی و پیلاتس موارد بسیار خوبی هستند که می توانند از بروز استرس جلوگیری کنید. سعی کنید در اولین فرصت در یکی از این کلاس ها ثبت نام کنید.

ورزش کنید

برای چند دقیقه هم شده سعی کنید ورزش کنید. ورزش کردن به معنی انجام حرکات سنگین و یا ورزش های قدرتی نیست. یک پیاده روی ساده یا انجام چند حرکت کششی نیز می تواند منجر به آزاد شدن اندورفین شود که استرس را به سرعت کاهش می دهد.

خواب منظمی داشته باشید

استرس می تواند منجر به از بین رفتن خواب شما شود. متاسفانه کمبود خواب نیز عامل اصلی استرس است. حتما هفت تا هشت ساعت خواب مفید داشته باشید.

هشدار جدی: مقالات پزشکی و سلامت، تغذیه و زیبایی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن