باروری و ناباروریپزشکی و سلامت

12 راهکار طبیعی برای تقویت باروری

15 درصد از زوجین درگیر مشکلات مربوط به بارداری و باروری هستند. خوشبختانه چندین روش طبیعی برای افزایش قوای باروری و باردار شدن وجود دارد. در حقیقت، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند قدرت باروری را تا 69 درصد افزایش دهد. در این آنچه ما 12 راهکار طبیعی برای تقویت باروری و بارداری سریعتر را با شما به اشتراک می گذاریم.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان میل کنید

آنتی اکسیدان هایی  مانند فولات و روی می توانند باعث بهبود باروری در مردان و زنان شوند. در واقع آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد بدن شما را از کار می اندازند. این رادیکال ها  می توانند به اسپرم و سلول های تخم آسیب برسانند. در مطالعه ای نتایج نشان داد، مردانی که روزانه 75 گرم گردو غنی از آنتی اکسیدان مصرف می کردند، نسبت به نمونه های شاهد دارای کیفیت اسپرم  بهتری بودند. در مطالعه ای دیگر که بروی 60 زوج انجام گرفت، نتایج نشان داد، یک مکمل آنتی اکسیدانی می تواند احتمال باروری را 23 درصد افزایش دهد. غذاهایی مانند میوه، سبزیجات، آجیل و غلات پر از آنتی اکسیدان های مفید مانند ویتامین های C، E، فولات، بتاکاروتن و لوتئین هستند.

صبحانه را کامل میل کنید

خوردن صبحانه بسیار توصیه شده است. خوردن یک صبحانه کامل می تواند به زنانی که  دارای مشکلات باروری هستند کمک کند. در یک مطالعه نتایج نشان داد که خوردن صبحانه می تواند اثرات هورمونی سندروم تخمدان پلی کیستیک را بهبود ببخشد، که یکی از دلایل اصلی ناباروری است. در خانم هایی با وزن طبیعی که دارای مشکل سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، خوردن کالری بیشتر در هنگام صبحانه، می تواند میزان انسولین را 8 درصد و میزان تستوسترون را 50 درصد کاهش دهد. هر دو می تواند باعث افزایش ناباروری شود. علاوه بر این، در این زنان تخمک گذاری 30 درصد بیشتر از زنانی است که صبحانه کمتر ولی نهار خیلی بیشتری می خورند. باید توجه داشت که افزایش وعده صبحانه بدون کاهش وعده های غذایی دیگر می تواند منجر به افزایش وزن شود.

از خوردن چربی های ترانس خودداری کنید

خوردن چربی های سالم برای تقویت باروری بسیار مهم است. با این حال باید توجه داشت، چربی های ترانس به دلیل اثرات منفی آن بر حساسیت به انسولین، باعث افزایش ناباروری و مشکل در تخمک گذاری می شوند و می تواند خطر ناباروری را تا 31 درصد افزایش دهد. چربی های ترانس معمولا در روغن های گیاهی هیدروژنه شده، در برخی از مارگارین ها، غذاهای سرخ شده  و فرآورده های فرآوری شده وجود دارد.

میزان استفاده از کربوهیدرات را بسیار کاهش دهید

استفاده از رژیم غذایی کم کربوهیدرات معمولا برای خانم هایی با مشکل سندروم تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود. رژیم های کم کربوهیدرات به سر وزن بودن، کاهش سطح انسولین و قاعدگی منظم کمک می کند. در مطالعه ای، نتایج نشان داد، زنانی که کربوهیدرات بیشتری مصرف می کردند، در مقایسه با زنانی که تحت رژیم کم کربوهیدرات بودند، 78 درصد بیشتر در معرض خطر نازایی و مشکل در تخمک گذاری هستند.

فیبر بیشتری مصرف کنید

فیبرها به شما کمک می کند تا هورمونهای اضافی از بدن خارج شوند و همچنین قند خون را متعادل نگه می دارد. از غذاهای پر فیبر می توان به غلات سبوس دار، میوه، سبزیجات و لوبیا اشاره کرد. بعضی از فیبرها می توانند با اتصال به روده، استروژن های اضافی را از بین ببرند. در یک مطالعه نتایج نشان داد، خوردن 10 گرم فیبر غلات در روز، 44 درصد خطر ناباروری و مشکلات تخمک گذاری را در زنان بالای 32 سال کاهش می هد.

منابع پروتئینی خود را جایگزین کنید

جایگزین کردن برخی از پروتئین های حیوانی (گوشت، ماهی و تخم مرغ) با منابع پروتئینی گیاهی (لوبیا ، آجیل و دانه ها) می تواند به کاهش خطر ناباروری کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد، مصرف زیاد پروتئین گوشتی می تواند تا 32 درصد در ایجاد ناباروری و مشکلات تخمک گذاری دخیل باشد. نتایج مطالعه دیگری نشان داد، گروهی  که 5 درصد از کل پروتئین دریافتی خود را  از منابع گیاهی تامین کرده بودند، خطر ناباروری و تخمک گذاری در آنها 50 درصد کاهش یافت. بنابراین، سعی کنید بخشی از پروتئین دریافتی خود را از منابع گیاهی مثل سبزیجات، لوبیا، عدس و آجیل دریافت کنید.

مولتی ویتامین مصرف کنید

خانم هایی که مولتی ویتامین مصرف می کنند، کمتر دچار مشکلات مربوط به تخمک گذاری می شوند. زنانی که در هفته سه وعده یا بیشتر مولتی ویتامین مصرف می کنند، تخمین زده می شود که 20 درصد کمتر دچار مشکلات ناباروری می شوند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد، زنانی که در این مطالعه مولتی ویتامین مصرف می کردند، 41 درصد کمتر نسبت به سایرین خطر ناباروری را تجربه کردند.مولتی ویتامین های حاوی فولات می تواند برای باروری مفید باشد. در مطالعه ای دیگری، بررسی ها نشان داد، یک مکمل غذایی حاوی چای سبز، ویتامین E و ویتامین B6 می تواند به بهبود باروری کمک کند.

ورزش کنید

ورزش بسیار برای سلامتی مفید است، همچنین می تواند به تقویت باروری نیز کمک کند. در حقیقت یک سبک زندگی بی تحرک می تواند خطر ناباروری را افزایش دهد. هر ساعت ورزش در هفته 5 درصد خطر ناباروری را کاهش می دهد. برای زنان چاق، هر دو فعالیت بدنی متوسط و شدید، همراه با کاهش وزن، تاثیر مثبتی بر افزایش باروری داشت. باید توجه داشت، در هر کاری اعتدال یک اصل اساسی است. ورزش زیاد و با شدت بالا در واقع می تواند با کاهش باروری در بعضی از خانم ها همراه باشد. ورزش بیش از حد، می تواند تعادل انرژی در بدن را تغییر داده و بر سیستم تولید مثل تأثیر منفی بگذارد.

آرامش روحی خود را حفظ کنید

با افزایش استرس، شانس بارداری شما کاهش می باید. که به احتمال زیادبه دلیل تغییرات هورمونی است که هنگام احساس استرس رخ می دهد. داشتن شغل استرس زا و کار طولانی مدت نیز یکی از عوامل کاهش باروری است. در حقیقت 30 درصد از زنانی که به کلینیک های درمان ناباروری مراجعه می کنند،دچار یکی از مشکلات استرس، اضطراب و افسردگی هستند. مراجعه به مشاور و روانشناس می تواند سطح اضطراب و افسردگی را کاهش دهد،بنابراین می تواند شانس باروری را افزایش دهد.

مصرف کافئین را متوقف کنید

مصرف کافئین می تواند بر باروری زنان تاثیر منفی داشته باشد. نتایج یک مطالعه نشان می دهد، زنانی که در روز بیش از 500 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، 9.5 ماه بیشتر طول می کشد تا باردار شوند. مصرف زیاد کافئین قبل از بارداری نیز با افزایش خطر سقط جنین ارتباط دارد. با این حال، هنوز نظر قاطعی در مورد ارتباط مصرف کافئین و افزیش خطر باروری به طور صد در صد یافت نشده است.

وزن ایده آل داشته باشید

وزن یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در بارداری است. در حقیقت کمبود وزن یا اضافه وزن، با افزایش ناباروری همراه است. نتایج یک بررسی نشان می دهد که در آمریکا 12 درصد مشکلات مربوط به ناباروری به دلیل کمبود وزن است. همچنین 25 درصد آن نیز مربوط به اضافه وزن می باشد. مقدار چربی ذخیره شده در بدن بر عملکرد قاعدگی تاثیر گذار است. خانم هایی که دارای کمبود یا اضافه وزن هستند، معمولا دارای چرخه طولانی تری هستند و بارداری برای آنها دشوارتر است.

میزان جذب آهن را افزایش دهید

مصرف مکمل های آهن و مواردی که از غذاهای گیاهی دریافت می شوند، به افزایش باروری کمک شایانی می کنند. در یک بررسی که بر روی 438 زن انجام گرفت، مشاهده شد که مکمل های آهن می توانند تا 40 درصد مشکلات مربوط به تخمک گذاری و بارداری را کاهش دهند. با این وجود، برای تایید اینکه آیا مکمل های آهن باید برای همه ی خانم ها توصیه شود، به مطالعات بیشتری نیاز است.

هشدار جدی: مقالات پزشکی و سلامت، تغذیه و زیبایی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن