چه مقدار آب باید در روز نوشید؟

چه مقدار آب باید در روز نوشید؟

حدود 60 درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. شما دائما در حال دریافت یا از دست دادن آب بدن خود هستید. در درجه اول این میزان آب از طریق ادرار و عرق خارج می شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن باید مقدار کافی آب بنوشید. نظرات مختلفی در مورد میزان مصرف روزانه آب وجود دارد. معمولا مصرف هشت لیوان آب در روز را توصیه می کنند که معادل حدود 2 لیتر آب است. به این قانون، قانون 8×8  گفته می شود. در مواردی دیگر گفته می شود که شما باید در طول روز به طور مداوم آب بخورید حتی اگر تشنه نیستید. بسیاری از عوامل داخلی و خارجی در نهایت بر نیاز شما به آب تاثیر می گذارد. در این مقاله( چه مقدار آب باید در روز نوشید؟ ) برخی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد تا براحتی آب را با نیازهای فردی خود مطابقت دهید.

آیا میزان مصرف آب بر سطح انرژی و عملکرد مغز تأثیر دارد؟

بسیاری از مردم ادعا می کنند اگر شما در طول روز آب مصرف نکنید، سطح انرژی و عملکرد مغز شما کاهش می یابد. مطالعات زیادی صورت گرفته است که این فرضیه رو تایید می کنند. در یک مطالعه که بر روی خانمها صورت گرفت، نتایج نشان داد که از دست دادن آب به میزان 1.36 درصد بعد از ورزش، منجر به کج خلقی، کاهش تمرکز و افزایش سردرد می شود. مطالعات دیگر نشان می دهد که کم آبی بدن  به میزان یک تا سه درصد وزن بدن، ناشی از ورزش یا گرما می تواند به سیستم های عملکردی مغز آسیب برساند. باید توجه داشته باشید که شما وقتی خیلی زیاد عرق می کنید میزان یک درصد از آب بدن خود را از دست می دهید. کم آبی بدن همچنین می تواند بر عملکرد بدنی تاثیر منفی بگذارد و منجر به کاهش استقامت شود.

آیا نوشیدن مقدار زیادی آب به  کاهش وزن کمک می کند؟

ادعاهای زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه، مصرف زیاد آب با افزایش متابولیسم و کاهش اشتها، سبب کاهش وزن بدن می شود. بر طبق دو مطالعه، نوشیدن 500 میلی لیتر آب می تواند به طور موقت سوخت و ساز بدن را به میزان 24 تا 30 درصد تقویت کند. محققان تخمین می زنند که نوشیدن 2 لیتر آب در روز، باعث افزایش مصرف انرژی به میزان 96 کالری در روز می شود. نوشیدن آب سرد نیز ممکن است مفید باشد، زیرا با مصرف کالری و تبدیل آن به گرما، آب سرد باعث کاهش دمای بدن می شود. نوشیدن آب حدود نیم ساعت قبل از مصرف غذا، می تواند باعث کاهش تعداد کالری دریافتی شود بویژه در افراد مسن. نتایج یک مطالعه نشان می دهد، افرادی که قبل از غذا 500 میلی لیتر آب می نوشند، در مقایسه با افرادی که آب نمی نوشند، 44 درصد وزن بیشتری در 12 هفته از دست داده اند. به نظر می رسد که نوشیدن مقدار کافی آب قبل از هر وعده ی غذایی، می تواند به طور قابل توجهی منجر به کاهش وزن شود، هنگاهی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشد.

آیا مصرف آب بیشتر می تواند به بهبود سلامتی کمک کند؟

چندین بیماری ظاهراً به افزایش مصرف آب واکنش نشان می دهند:

  • یبوست: افزایش مصرف آب می تواند به درمان یبوست کمک کند.
  • سرطان: برخی از مطالعات نشان داده است، افرادی که آب بیشتری می نوشند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان های مثانه و کولورکتال هستند، اگرچه در دیگر مطالعات، آب  هیچ تاثیری نداشته است.
  • سنگ کلیه: افزایش مصرف آب ممکن است خطر سنگ کلیه را کاهش دهد.
  • آکنه و آبرسانی پوست: گزارش های زیادی در مورد نقش کمکی در آبرسانی پوست و کاهش آکنه وجود دارد. تاکنون هیچ مطالعه ی علمی چاپ شده این موضوع را تأیید یا رد نکرده است.

آیا دیگر مایعات نیز می توانند به تعادل آبی کمک کنند؟

آب ساده تنها نوشیدنی نیست که می تواند به تعادل مایعات بدن کمک کند. سایر نوشیدنی ها و غذاها نیز می توانند تاثیر قابل توجهی داشته باشند. یک افسانه می گوید که نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه به شما کمکی نمی کنند، زیرا کافئین یک داروی ادرار آور است. مطالعات نشان داده است، در حقیقت اثر ادرارآوری این نوشیدنی ها بسیار ضعیف است. بیشتر غذاها نیز حاوی آب هستند. گوشت، ماهی، تخم مرغ و به ویژه میوه و سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند. قهوه، چای و غذاهای سرشار از آب می توانند به حفظ تعادل مایعات کمک کنند.

به تشنگی اعتماد کنید

حفظ تعادل آب بدن برای بقای شما ضروری است. به همین دلیل بدن شما دارای سیستم پیچیده ای برای تنظیم زمان و میزان نوشیدن است. هنگامی که مقدار کل آب بدن شما از حد معینی پایین می رود، تشنگی شروع می شود. و توسط مکانیسم هایی شبیه به تنفس کنترل می شود. برای اکثر مردم، احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد مصرف آب نیست. غریزه تشنگی بسیار قابل اعتماد است. در کل، هیچ علمی پشت قانون 8×8 وجود ندارد و این یک امر کاملا دلخواه است. اگر زیاد عرق می کنید. حتما مایعات از دست رفته را جایگزین کنید. ورزشکارانی که تمرینات بسیار طولانی و شدیدی انجام می دهند، نیاز است که از نوشیدنی های الکترولیت استفاده کنند. نیاز به مصرف آب در زمان شیردهی و اسهال و استفراغ افزایش می یابد. افراد مسن ممکن است نیاز به مراقبت آگاهانه در مورد مصرف آب داشته باشند زیرا مکانیسم های تشنگی می توانند در پیری دچار مشکل شوند.

بدن ما به چه میزان آب نیاز دارد؟

هیچ کس نمی تواند دقیقا به شما بگوید چقد آب نیاز دارید. این بستگی به فرد دارد. اگر می خواهید کار را ساده کنید. این دستورالعمل ها را به کار ببندید.

  • وقتی تشنه هستید آب بنوشید.
  • وقتی تشنه نیستید از نوشیدن آب دست بکشید.
  • در زمان گرمای زیاد و ورزش، حتما مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا مایعات از دست رفته جبران شود.
  • همین.

هشدار جدی: مقالاتی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *