<
نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چند روش ساده و کاربردی برای کاهش اتلاف مواد غذایی

چند روش ساده و کاربردی برای کاهش اتلاف مواد غذایی

اتلاف مواد غذایی یک مسئله جدی و بزرگتر از آنچه بسیاری از مردم تصور می کنند، است. در حقیقت ، تقریباً یک سوم از کل مواد غذایی تولید شده در جهان به دلایل مختلف دور ریخته می شود یا هدر می رود. این رقم تقریباً 1.3 میلیارد تن در سال است . مواد غذایی دور ریخته شده به محل دفن زباله ارسال می شوند، در آنجا پوسیده شده و گاز متان تولید می شود که دومین گاز رایج گلخانه ای است. به عبارت دیگر، دور انداختن  مواد غذایی می تواند منجر به تغییرات آب و هوایی شود. بر طبق گزارش موسسه منابع جهانی ، سالانه 24 درصد از کل آب مورد استفاده برای کشاورزی از طریق ضایعات مواد غذایی از بین می رود که این مقدار 45 تریلیون گالن (حدود 170 تریلیون لیتر) است. در این آنچه، من پریسا حسینی، به بررسی چند راه حل ساده و کاربردی برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی می پردازم.

به مواد غذایی احترام بگذارید

مواد غذایی همه ما را بهم وصل می کند. با دانستن فرایند تهیه آن، با غذا ارتباط برقرار کنید. در مورد تولید غذا بخوانید و با خرید محصولات محلی، از کشاورزان و مشاغل کوچک حمایت کنید.

هوشمند خرید کنید

بیشتر مردم تمایل به خرید مواد غذایی بیش از نیاز خود دارند. اگرچه خرید عمده می تواند راحت باشد، اما تحقیقات نشان داده است که این روش خرید منجر به هدر رفت بیشتر مواد غذایی می شود. برای جلوگیری از خرید بیش از نیاز مواد غذایی، به جای خرید یکباره، زمان هایی را برای خود مشخص کرده و برای خرید به فروشگاه مراجعه کنید. برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کنید. یک لیست خرید تهیه و به آن پایبند باشید و از خرید غیرضروری خودداری کنید. نه تنها غذای کمتری هدر خواهید داد، بلکه در هزینه نیز صرفه جویی خواهید کرد.

یک رژیم غذایی سالم و پایدار انتحاب کنید

زندگی سریع پیش می رود و تهیه وعده های غذایی مغذی می تواند یک چالش باشد، اما لازم نیست وعده های غذایی مفصل تدارک ببینید. اینترنت پر از دستور العمل های سریع و آسان است که می توانید به کمک آنها غذاهای بسیار  دلچسبی تهیه کرده و همراه با خانواده و دوستانتان میل کنید.

میوه و سبزیجات بد فرم را انتخاب کنید

مواد غذایی را از نظر شکل ظاهری قضاوت نکنید، میوه ها و سبزیجات به شکل عجیب یا کبود، اغلب به دلیل عدم مطابقت با استانداردها، دور ریخته می شوند. نگران نباشید آنها طعم یکسانی دارند. از میوه های رسیده برای تهیه اسموتی، آب میوه ها و دسرها استفاده کنید.

نه به یخچال و فریزر شلوغ و در هم و بر هم

داشتن یخچال و فریزر خوب می تواند چیز خوبی باشد، اما یخچال بیش از حد پر می تواند عامل اتلاف مواد غذایی باشد. با مرتب نگه داشتن یخچال خود به جلوگیری از فساد غذا کمک می کنید. محصولات قدیمی را به قسمت جلوی یخچال و محصولات جدید را به عقب منتقل کنید. برای تازه نگه داشتن غذا از ظروف مناسب استفاده کنید و از باز نگهداشتن زیاد در یخچال و فریزر خودداری نمایید.

مواد غذایی را به شکل مناسب در یخچال و فریزر نگهداری کنید

نگهداری نامناسب منجر به اتلاف زیاد مواد غذایی می شود. بسیاری از افراد با نحوه نگهداری میوه و سبزیجات آشنا نیستند که این امر می تواند منجر به رسیدن زودرس و در نهایت تولید محصولات پوسیده شود. به عنوان مثال، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیر، خیار و پیاز هرگز نباید در یخچال نگهداری شوند. این موارد باید در دمای اتاق نگهداری شوند. جدا کردن میوه و سبزیجاتی که گاز اتیلن بیشتری تولید می کنند از مواردی که تولید نمی کنند، روش عالی دیگری برای کاهش فساد مواد غذایی است. اتیلن باعث رسیدن میوه و سبزیجات می شود و می تواند منجر به فساد زودهنگام شود. غذاهایی که هنگام رسیدن، گاز اتیلن تولید می کنند عبارتند از:

  • موز
  • آووکادو
  • گوجه فرنگی
  • طالبی
  • هلو
  • گلابی
  • پیاز سبز

برای جلوگیری از فساد زودرس، این موارد را از محصولات حساس به اتیلن مانند سیب زمینی، سیب، سبزیجات برگی، توت و فلفل دور نگه دارید.

به تاریخ انقضا و مدت نگهداری مواد غذایی دقت کنید

تاریخ انقضا و مدت نگهداری محصولات به شما می گوید که چه زمانی مواد غذایی برای خوردن مناسب نیست و استفاده از آن می تواند خطر آفرین باشد. برچسب مواد غذایی را از نظر وجود مواد ناسالم مانند چربی های ترانس و مواد نگهدارنده بررسی کنید و از مصرف غذاهای حاوی شکر یا نمک اضافه خودداری کنید.

حبوبات و سبزیجات بیشتر بخورید

یک بار در هفته ، سعی کنید یک وعده غذایی بر پایه حبوبات و سبزیجات میل کنید. حبوبات برای بدن بسیار مفید می باشند و می توانند جایگزین بسیار خوبی برای بسیاری از مواد مضر باشند.

باقیمانده غدا را نگهداری کنید

هر آنچه را که درست کرده اید و نمی خورید را برای بعدا فریز کنید یا از مواد باقیمانده به عنوان ماده غذایی در وعده های غذایی دیگر استفاده کنید. غذاها اغلب در یخچال فراموش می شوند و بعد از خراب شدن دور ریخته می شوند. ذخیره مواد باقیمانده در یک ظرف شیشه ای شفاف به شما کمک می کند تا غذا را فراموش نکنید. اگر زیاد آشپزی می کنید، روزی را برای استفاده از هرچه در یخچال جمع شده اختصاص دهید. این یک روش عالی برای جلوگیری از دور ریختن غذا است. علاوه بر این، در وقت و هزینه شما صرفه جویی می شود.

از آب کمتری استفاده کنید

بیشتر غذاها، برای پختن نیاز به آب دارند و ما نمی توانیم بدون آب غذا بپزیم. کاهش ضایعات مواد غذایی باعث صرفه جویی در منابع آبی می شود. مصرف آب خود را به روش های دیگر نیز می توانید کاهش دهید. مانند رفع نشتی یا بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن.

2400 سال قبل از میلاد ولی کاربردی

ترشی انداختن، خشک کردن، کنسرو کردن، تخمیر، انجماد و عمل آوری همه روش هایی هستند که می توانید برای ماندگاری بیشتر غذا استفاده کنید و در نتیجه ضایعات را کاهش دهید. این روش ها نه تنها باعث کاهش تولید کربن می شوند بلکه باعث صرفه جویی در هزینه شما نیز می شوند. منجمد کردن غذا یکی از آسان ترین راه ها برای حفظ آن است و انواع غذایی که به خوبی منجمد می شوند بی پایان هستند. به عنوان مثال، سبزیجاتی که کمی نرم هستند و نمی توانند در سالاد مورد علاقه شما استفاده شوند را می توانید در کیسه ها یا ظروف قرار داده و فریز کنید. این یک روش عالی برای اطمینان از این است که شما همیشه یک وعده غذایی سالم در دسترس دارید.

پوست، دور ریختنی ارزشمند

مردم اغلب هنگام تهیه وعده های غذایی خود، پوست میوه ها، سبزیجات و مرغ را دور می ریزند. به عنوان مثال، پوست سیب حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. محققان گروهی از ترکیبات موجود در پوست سیب را به نام تری ترپنوئیدها شناسایی کرده اند. آنها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در بدن عمل می کنند و ممکن است توانایی مبارزه با سرطان را داشته باشند. بسیاری از مواد مغذی در لایه خارجی پوست مرغ قرار دارند. پوست مرغ همچنین دارای مواد مغذی از جمله ویتامین A ، ویتامین های گروه B ، پروتئین و چربی های سالم است. علاوه بر این، پوست مرغ منبع شگفت انگیز آنتی اکسیدان سلنیوم است که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند. این فواید فقط به پوست مرغ و سیب محدود نمی شود. لایه های خارجی سیب زمینی، هویج، خیار، انبه، کیوی و بادمجان نیز خوراکی و مقوی هستند.

زرده، افزایش یا کاهش کلسترول

گروهی از افراد از خوردن  زرده تخم مرغ پرهیز می کنند، عدم خوردن زرده تخم مرغ بیشتر ناشی از ترس افزایش سطح کلسترول است. بسیاری از افراد تصور می کنند که خوردن غذاهای سرشار از کلسترول مانند تخم مرغ، تأثیر عمده ای بر سطح کلسترول دارد، با این حال، مطالعات نشان داده است که در بیشتر افراد، کلسترول در رژیم غذایی فقط تأثیر کمی بر سطح کلسترول دارد. کبد در واقع بیشتر کلسترول مورد نیاز شما را تولید می کند. هنگامی که از غذاهایی استفاده می کنید که مقدار زیادی کلسترول دارند، کبد با تولید کمتر  کلسترول جبران می کند. شواهد نشان می دهد که اکثر افرادی که کلسترول بالایی دارند، می توانند از تخم مرغ کامل استفاده کنند. علاوه بر این، زرده تخم مرغ مملو از مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین A، آهن، سلنیوم و ویتامین های گروه B است. اگر طعم زرده تخم مرغ را دوست ندارید، می توانید آن را به سایر دستورهای غذایی اضافه کنید.

اگر می توانید کمپوست کنید

کمپوست کردن مواد غذایی  یک روش مفید برای استفاده مجدد از ضایعات مواد غذایی است. به جای دور ریختن ضایعات غذایی، آنها را کمپوست کنید. به این ترتیب شما مواد مغذی را به خاک باز می گردانید و اثر کربن خود را کاهش می دهید.

همسایه دوست داشتنی من

غذاها و مواد غذایی را که ممکن است ستفاده نکنید را می توانید به همسایه های خود بدهید. این کار باعث می شود با افراد جدیدی آشنا شوید و از هدر رفت مواد غذایی جلوگیری شود.

روش های بی شماری وجود دارد که می توانید ضایعات مواد غذایی خود را کاهش داده و استفاده مجدد و بازیافت کنید. این کار می تواند در هزینه و وقت شما صرفه جویی کند. با تفکر بیشتر در مورد غذایی که توسط شما هر روز خراب می شود، می توانید به ایجاد تغییرات مثبت برای حفظ برخی از با ارزش ترین منابع زمین کمک کنید.

هشدار جدی: مقالاتی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *