چرا با وجود کاهش چربی بدن، دوباره چاق می شویم؟

چرا با وجود کاهش چربی بدن، دوباره چاق می شویم؟

با توجه به اینکه چاقی یکی از مهمترین نگرانی های عمومی در سراسر جهان است، بسیاری از افراد به راهی برای کاهش وزن هستند. هنوز هم، ابهامات زیادی در مورد روند از بین رفتن چربی وجود دارد. در این مقاله به بررسی اتفاقاتی که برای چربی هنگام کاهش وزن می افتد، می پردازیم.

کاهش چربی چگونه انجام می شود

انرژی مصرفی ای که مازاد نیاز بدن می باشدو معمولاً حاصل از چربی ها یا کربوهیدراتها  است، به صورت تری گلیسیرید در سلولهای چربی ذخیره می شوند. به این ترتیب بدن شما انرژی لازم را برای نیازهای خود را ذخیره می کند. با گذشت زمان، این انرژی اضافی منجر به چربی مازاد می شود که می تواند بر شکل و سلامت بدن شما تأثیر بگذارد. برای کاهش وزن، باید کالری کمتری از میزانی که بدن مصرف کنید، دریافت کنید. اگرچه کاهش میزان کالری برای افراد مختلف متفاوت است، اما کاهش  500 کالری در روز، از میزان کالری دریافتی در آن روز، می تواند شروع خوبی برای کاهش چربی باشد. با حفظ این روند، چربی ها از سلولهای چربی آزاد می شوند و به ماشین تولید انرژی سلولهای بدن( میتوکندری) منتقل می شوند و چربی از طریق یک سری فرآیندها تجزیه شده و انرژی بدن تولید می شود.

رژیم و ورزش دو عامل کلیدی هستند

دو عامل اصلی کاهش چربی های بدن، رژیم و ورزش هستند. کمبود کالری باعث می شود که چربی ها از سلول های چربی آزاد شوند و به عنوان انرژی مصرف شوند. ورزش با افزایش جریان خون در عضلات و سلولهای چربی، این فرایند را تقویت می کند. چربی های آزاد شده برای تامین انرژی سلول های ماهیچه ای با سرعت بیشتری مصرف می شوند. برای کاهش وزن، حداقل هفته ای 150 تا 250 دقیقه ورزش سبک توصیه می شود که معادل 30 تا 50 دقیقه ورزش در 5 روز هفته است. تمرینات ورزشی باید ترکیبی از تمرینات مقاومتی و هوازی، برای افزایش سوزاندن کالری باشد. تمرینات متداول مقاومتی شامل بلند کردن وزنه است و از ورزش های هوازی می توان به دویدن یا دوچرخه سواری اشاره کرد. هنگامی که رژیم غذایی پر از مواد مغذی با یک تمرین ورزشی مناسب همراه شوند، بسیار بازده بیشتری نسبت به انجام هر کدام به شکل مجزا دارد.

چربی ها کجا می روند؟

با شروع روند از بین رفتن چربی ها، میزان سلولهای چربی به شدت کاهش می یابند و تغییرات در ظاهر بدن آغاز می شود.

محصولات جانبی حاصل از دست دادن چربی

هنگامی که چربی بدن از طریق فرآیندهای پیچیده برای جذب انرژی، در سلولهای بدن شکسته می شوند، دو فرآورده مهم جانبی آزاد می شوند. دی اکسید کربن و آب. دی اکسید کربن در حین تنفس، بازدم می شود و آب از طریق ادرار، عرق یا هوای بازدم خارج می شود. دفع این محصولات جانبی در اثر ورزش به دلیل افزایش تنفس و تعریق بسیار، افزایش می یابد.

ابتدا چربی کدام قسمت را از دست می دهید؟

برخی از افراد تمایل  دارند که در بعضی قسمت ها زودتر کاهش چربی صورت گیرد. و معمولاً شامل مناطقی چون چربی های شکم، باسن و ران است. عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی در توزیع چربی های بدن نقش بسزایی دارند. علاوه بر این، اگر سابقه کاهش وزن و یا بازیابی مجدد وزن داشته باشید، ممکن است شرایط کاهش وزن برای شما متفاوت باشد.

چرا سر وزن ماندن بسیار سخت است؟

هنگامی که شما بیشتر از نیاز بدن غذا بخورید، تعداد و شکل سلولهای چربی افزایش می یابد. هنگامی که چربی از دست می دهید، اندازه ی سلول ها  کوچک می شود و تعداد آنها تقریباً یکسان است. بنابراین، دلیل اصلی تغییر شکل بدن کاهش اندازه سلولها است نه کاهش تعداد سلولهای چربی. این بدان معنی است که هنگام کاهش وزن، سلولهای چربی همچنان وجود دارند و اگر برای حفظ شرایط موجود تلاش نشود(رژیم غذایی و ورزش)، می توانند دوباره به راحتی بزرگ شوند. برخی مطالعات نشان می دهد این یکی از دلایلی است که حفظ وزن برای افراد بسیار دشوار است.

با توجه به میزان وزن شما، مدت زمان از دست دادن چربی، می تواند بسیار متفاوت باشد. افرادی که به کاهش وزن سریع اقدام می کنند، ممکن است با چندین عارضه جانبی مثل کمبود ریز مغذی ها، سردرد، خستگی، ریزش عضلات و بی نظمی های قاعدگی برخورد کنند. بسیاری از افراد از کاهش وزن آهسته و تدریجی به دلیل پایداری و جلوگیری از بازگشت چربی، بیشتر حمایت می کنند. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، می توانند 5 تا 10 درصد از وزن خود را در شش ماه اول کاهش دهند. عواملی مانند جنسیت، سن، میزان کالری و کیفیت خواب نیز بر میزان از دست دادن چربی تاثیر گذار هستند. برخی از داروهای خاص نیز ممکن است تأثیر گذار باشند. بنابراین، توصیه می شود قبل از شروع رژیم حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. هنگامی که به وزن ایده آل خود رسیدید، می توانید کالری دریافتی را، برای حفظ وزن خود تنظیم کنید. فقط بخاطر بسپارید، مهم است که به طور منظم ورزش کنید و رژیم غذایی متعادل و مغذی بخورید تا از بازگشت مجدد چربی جلوگیری شود.

هشدار جدی: مقالاتی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *