تغذیهمواد غذایی

نه غذایی که بسیار چاق کننده هستند

مردم به دلایل زیادی پرخوری می کنند و وزن خود را افزایش می دهند. یکی از این دلایل ، خوردن کالری زیاد است. برخی غذاها مثل غذاهای فرآوری شده دارای چربی ، قند و نمک اضافه شده بسیار زیادی هستند. در این آنچه نه غذایی که بسیار چاق کننده هستند را بررسی می کنیم.

نوشابه

نوشابه چاق کننده ترین ماده ای است که می توانید وارد بدن خود کنید. نوشیدنی های شیرین حاوی مواد قندی، مواد مغذی اساسی بدن شما را تأمین نمی کنند و کالری خالی زیادی را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند. مطالعات نشان می دهد افرادی که نوشابه می نوشند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند، 17 درصد کالری بیشتری مصرف می کنند و با گذشت زمان افزایش وزن قابل توجهی پیدا می کنند.  نوشیدن نوشابه نه تنها خطر چاقی را افزایش می دهد، بلکه دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سرطان را نیز در پی دارد.

قهوه شیرین شده

قهوه می تواند یک نوشیدنی بسیار سالم باشد، اما قهوه های که بصورت مصنوعی با قند شیرین شده اند، کالری بسیار بالایی دارند. نوشیدن منظم آنها می تواند منجر به افزایش وزن شود.

بستنی

بیشتر بستنی های تجاری پر از قند و چربی هستند. از آنجا که اغلب به عنوان دسر خورده می شوند، بستنی می تواند کالری اضافی زیادی به غذای شما اضافه کند. اگر زیاد بستنی می خورید، بستنی ای را انتخاب کنید که به ازای هر وعده کمتر از 15 گرم شکر در آن وجود داشته باشد.

پیتزا

پیتزاهای یکی از محبوب ترین  جانک فود ها مخصوصاً در بین جوانان و کودکان است. پیتزا ها معمولاً بسیار خوشمزه اما پر چرب و پر کالری هستند. برخی از محبوب ترین پیتزا ها نیز حاوی مقادیر زیادی پنیر و گوشت فرآوری شده هستند. مصرف زیاد این گوشت ها با چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های نامطلوب مانند بیماری های قلبی و برخی سرطان ها مرتبط است. اگر عاشق پیتزا هستید، سعی کنید یک پیتزا فروشی پیدا کنید که از مواد سالم تری مانند سبزیجات و خمیر سبوس دار استفاده  می کند. همچنین می توانید پیتزا را خود در خانه درست کنید.

کوکی ها و دونات

کوکی ها و دونات حاوی مقادیر زیادی قند، آرد تصفیه شده و چربی های اضافه شده هستند که حاوی مقادیر زیادی کالری می باشد. برای اینکه وزن خود را کنترل کنید باید میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده یک انتخاب محبوب برای میان وعده یا هنگام بیرون غذا خوردن است. با این حال، 139 گرم سیب زمینی سرخ کرده، به طور معمول حاوی حدود 427 کالری است و آن را به یک غذای پر کالری تبدیل می کند. بیشتر سیب زمینی های سرخ کرده سرشار از چربی و نمک هستند و خطر پرخوری را افزایش می دهد. از این گذشته ، غالباً همراه با جانک فود هایی مثل سس های پر قند مانند كچاپ خورده می شوند.

کره بادام زمینی

مصرف مقدار متوسط کره بادام زمینی می تواند مفید باشد. این امر به ویژه در صورتی که فقط با مواد سالم مانند بادام زمینی سرخ شده و کمی نمک تهیه شود، درست است. در حقیقت ، خوردن آجیل و بادام زمینی با کاهش وزن و سلامتی مرتبط است. با این حال، کره بادام زمینی آماده تجاری، اغلب حاوی شکر، روغنهای گیاهی هیدروژنه و نمک زیادی است که باعث می شود آن را ناسالم بدانیم. کره بادام زمینی همچنین از نظر کالری بسیار پر کالری است و مصرف آن در برخی  از افراد ایجاد پرخوری می کند.

شیر کاکائو

شکلات تیره دارای مزایای بی شماری از جمله بهبودسلامت قلب و عملکرد مغز دارد. اما بیشتر شیر کاکائو ها با قند و چربی اضافه همراه هستند.

آب میوه

آب میوه اغلب به عنوان یک انتخاب سالم در نظر گرفته می شود. با این وجود، بیشتر برند های تجاری به اندازه نوشابه، حاوی شکر هستند. آنها همچنین فاقد فیبر و سایر مواد مغذی موجود در میوه های کامل هستند. نوشیدن مقادیر زیاد آب میوه با افزایش خطر چاقی به ویژه در کودکان همراه است. میوه کامل یک انتخاب بسیار سالم تر است. اگر می خواهید آب میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، آب میوه 100٪ شیرین نشده را انتخاب کنید و اندازه آن را حداکثر 150 میلی لیتر  در روز نگه دارید.

هشدار جدی: مقالاتی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت افزایش آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن