دیر غذا خوردن چه مشکلاتی برای ما ایجاد می کند

دیر غذا خوردن چه مشکلاتی برای ما ایجاد می کند

در مطالعه ای که در مجله  Endocrine Society’s Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسید، نتایج نشان داد که دیر شام خوردن منجر به افزایش وزن و قند خون بالا می شود و این مورد صرف نظر از این است که شما همین وعده غذایی را قبلا مصرف کرده اید. دکتر جاناتان سی جون، دانشیار گروه پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می گوید، ما از نتایج سایر تحقیقات آگاه بودیم و نتایج نشان داده بود که دیر غذا خوردن با چاقی ارتباط دارد و از آنجا که این رابطه به طور کامل تایید نشده بود، ما تصمیم گرفتیم این موضوع را به صورت جدی تر بررسی کنیم تا دریابیم که دیر غذا خوردن چه مشکلاتی برای ما ایجاد می کند.

جون توضیح داد که تیم تحقیقاتی او در پی آن  بودند که درک کنند، آیا دیر غذا خوردن می تواند متابولیسم را به گونه ای تغییر دهد که باعث افزایش چاقی شود یا نه. وی گفت: به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده را انجام دهیم، در این مطالعه به افراد سالم در دو زمان مختلف، غذا داده شد، غذا و رژیم غذایی آنها کنترل شده بود و همچنین خواب آنها نیز تحت کنترل و بررسی قرار گرفت.

همان وعده غذایی، همان زمان خواب

در این مطالعه 20 فرد داوطلب سالم(ده زن و ده مرد) مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی به جای ساعت 6 بعد از ظهر، شام ساعت 10 شب سرو می شد. همه ی شرکت کنند گان در این مطالعه ساعت 11 به خواب می رفتند. یافته ها نشان داد، میزان قند در این افراد بالا است و میران چربی سوزانده شده پایین می باشد. جون گفت ما از دیدن این نتایج شگفت زده نشدیم، زیرا سایر محققان نیز ریتم شبانه روزی خواب همراه با رژیم غذایی را با هم مورد بررسی قرار داده بودند. نتایج این مطالعات نشان می دهد که اگر ریتم شبانه روزی طبیعی بدن دچار اختلال شود، گلوکز را به همان روش سابق متابولیزه نمی کند. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که دیرتر غذا می خوردند در مقایسه با افرادی که زودتر شام می خوردند، 20 درصد میزان قند خون بالاتر و 10 درصد چربی سوزی کمتری داشتند.

برای همه یک میزان نبود

جالب ترین بخش این مطالعه این بود که محققان دریافتند، واکنش بدن افرادی که دیر وقت غذا می خوردند با یکدیگر متفاوت بود. جون گفت: آنچه که بیشتر ما را شگفت زده کرد این بود که بدن این افراد واکنش یکسانی را نشان نمی داد. مثلا در این مطالعه، گروهی بودند که در دو هفته مطالعه، الگوی خواب آنها تغییر کرده بود و زودتر می خوابیدند، بدترین کار برای این گروه این بود که دیر وقت غذا میل کنند. گروهی دیگر وجود داشت که شب زنده دار بودند و ساعت 2 تا 3 نیمه شب غذا می خوردند و به نظر می رسید که دیر غذا خوردن بر روی آنها تاثیری نداشت. در متابولیسم این افراد اختلافاتی وجود داشت که سبب می شد در مقابل دیر غذا خوردن آسیب پذیر باشند یا اینکه بر روی آنها تاثیری نداشته باشد.

این یافته ها ممکن است به اصلاح عادت غذایی کمک کند

لیزا کی. دیوالد گفت: گرچه در این مطالعه ما از داوطلبین سالم و با وزن مناسب استفاده کردیم، اما با این وجود اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما قرار گرفت. این یافته ها بسیار به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند. نتایج این مطالعه نشان می دهد، علاوه بر فرهنگ و عادت های غذا خوردن، زمان خوردن غذا نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد. به گفته دیوالد، شام بزرگترین وعده غذایی از نظر میزان کالری مصرفی است.

وی توضیح داد، اغلب افراد شاغل، در خوردن صبحانه و ناهار کوتاهی می کنند و یا اصلا خورده نمی شود یا دیر خورده می شود. افرادی که با کمبود غذا در روز مواجهه هستند اغلب شب دیر وقت به زیاد خوردن تمایل پیدا می کنند که نتایج این مطالعه نشان داد، این افراد دچار مشکل در متابولیسم گلوکز و چربی می شوند و کم کم دچار اضافه وزن خواهند شد.

چه کار کنیم؟

اگر کار شما به نحوی است که دیر وقت مجبور به غذا خوردن می شوید، دیوالد توصیه می کند، همیشه یک وعده کوچک پروتئینی مانند آجیل همراه خود داشته باشید. این کار سبب می شود که کمی اشتهای شما را برای زیاد غذا خوردن کاهش دهد و به اندازه غذا بخورید. وی افزود، سعی کنید حتما یک وعده صبحانه کامل را تا جای ممکن در سبک زندگی خود بگنجانید.

جمع بندی

مطالعات اخیر نشان می دهد که خوردن شام در دیر وقت می تواند بدون در نظر گرفتن میزان کالری، منجر به افزایش قند و وزن شود. محققان دریافتند که بدن همه ی افراد به یک شکل در برابر این موضوع واکنش نشان نمی دهد. افرادی که زودتر به رختخواب می روند بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند و افرادی که شب زنده دار هستند کمتر دچار این مشکل می شوند، در صورتی که این دو گروه دیر وقت غذا میل کنند. کارشناسان این حوزه می گویند، در روزهایی که کار به درازا می کشد بهتر است بعد از ظهر یک میان وعده سالم میل کنید تا اشتهای شما برای خوردن یک شام زیاد در دیروقت کاهش یابد.

هشدار جدی: مقالاتی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *