آیا نوشیدنی های گازدار برای سلامتی مفید هستند؟

آیا نوشیدنی های گازدار برای سلامتی مفید هستند؟

آب گاز دار آبی است که تحت فشار، به آن گاز کربن دی اکسید تزریق شده است. از این شیوه در نوشابه ها و آب های گاز دار استفاده می کنند. به آبهای گازدار معمولا نمک اضافه می کنند تا طعم آن بهتر شود. در برخی موارد مقادیر کمی مواد معدنی نیز به آن اضافه می گردد. در این مقاله (آیا نوشیدنی های گازدار برای سلامتی مفید هستند؟)، آخرین یافته ها را بررسی خواهیم کرد.

آب گازدار اسیدی است

کربن دی اکسید و آب با هم واکنش می دهند و اسید کربنیک تولید می شود. اسید کربنیک یک اسید ضعیف است که همان گیرنده های عصبی که خردل در دهان تحریک می کند را تحریک می کند و یک حس سوزش و تند را ایجاد می کند که می تواند هم تحریک کننده و هم لذت بخش باشد. pHآب گازدار 4.4 است که آن را کمی اسیدی می کند. با این حال، نوشیدن یک نوشیدنی اسیدی مانند آب گازدار، بدن شما را اسیدی تر نمی کند. کلیه و ریه های شما دی اکسید اضافی را از بین می برند و باعث می شود که pHخون شما  کمی قلیایی و در حدود 7.35 تا 7.45 باشد، صرف نظر از غذایی که می خورید یا می نوشید.

آیا نوشیدنی های گاز دار بر روی سلامتی دهان و دندان تأثیر می گذارد؟

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد آب گازدار، تأثیر آن بر روی دندان ها است، زیرا مینای دندان شما مستقیماً در معرض اسید قرار دارد. در این مورد تحقیقات نسبتا کمی صورت گرفته است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که آب معدنی گاز دار فقط مقدار کمی تاثیر مخرب بر روی مینای دندان نسبت به آب معمولی دارد. آب های معدنی 100 برابر کمتر از نوشیدنی های شیرین شده، تاثیر مخرب بر روی مینای دندان دارند. در مطالعه ای دیگر. نوشابه های گاز  که حاوی شکر بودند، پتانسیل بسیار زیادی برای از بین بردن مینای دندان از خود نشان دادند. در حقیقت یک نوشیدنی شیرین شده بدون گاز، تاثیر مخرب تری بر روی مینای دندان نسبت به یک نوشابه رژیمی بدون قند داشت.

در یک مطالعه، نمونه های مینای دندان، به مدت 24 ساعت در معرض نوشیدنی های مختلف قرار گرفتند. نوشیدنی های گاز دار و غیر گاز شیرین شده، میزان قابل توجهی نسبت به سایر نوشیدنی های رژیمی، سبب از بین بردن مینای دندان شده بودند. ترکیب ترکیبات کربناته و شکر می تواند منجر به پوسیدگی شدید دندان شود. بنظر می رسد آب گاز دار ساده خطر کمتری برای سلامتی دندان دارد. اگر نگران سلامتی دندان خود هستید، سعی کنید آب گاز دار را با وعده های غذایی خود بنوشید و دهان خود را بشویید.

آیا نوشیدنی گازدار به هضم غذا کمک می کند؟

آب گاز ممکن است به چندین طریق به سلامت گوارش شما کمک کند.

می تواند توانایی بلع را بهبود بخشد

مطالعات نشان می دهد که آب گازدار ممکن است توانایی بلع را در افراد جوان و مسن بهبود ببخشد. در یک مطالعه، از 16 فرد سالم خواسته شد مایع های مختلف را بطور مکرر بنوشند. در این مطالعه، آب گازدار قویترین عامل تحریک  کننده اعصاب مسئول بلع بود. نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که سرما با ترکیبات کربناته می تواند اثرات این کار را تقویت کند. در یک مطالعه که بر روی 72 نفر که نیاز مدام به پاکسازی گلو داشتند انجام شد، نتایج نشان داد، نوشیدن آب گازدار خنک و سرد منجر به بهبود 63 درصدی مشکلات گوارشی افراد حاضر در این مطالعه شده است.

می تواند احساس سیری را افزایش دهد

آب گاز می تواند احساس سیری بیشتری در فرد نسبت به آب معمولی ایجاد کند. آب گازدار باعث می شود که غذا به مدت بیشتری در معده شما بماند و احساس سیری طولانی تری داشته باشید. در یک مطالعه کنترل شده بر روی 8 زن جوان و سالم، نوشیدن 250 میلی لیتر نوشابه در مقایسه با آب معمولی، احساس سیری بیشتری در افراد حاضر در این مطالعه ایجاد کرد.

ممکن است به رفع یبوست کمک کند

نوشیدن آب گاز دار می تواند به تسکین علائم افرادی که دچار یبوست هستند کمک کند. در یک مطالعه، 40 فرد مسن که تجربه سکته مغزی را داشتند به مدت دو هفته تحت بررسی قرار گرفتند.میانگین حرکت غذا در روده ی این افراد که آب گازدار مصرف می کردند نسبت به افرادی که آب معمولی مصرف می کردند دو برابر شده بود. شرکت کننده گان در این مطالعه گزارش دادند که 85 درصد از علائم یبوست کاهش یافته است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، آب گازدار می تواند علائم سوهاضمه از جمله درد معده را بهبود ببخشد. در یک مطالعه کنترل شده، 21 فرد مبتلا به مشکلات گوارشی مزمن مورد بررسی قرار گرفتند. پس از گذشت 15 روز از شروع این مطالعه، افرادی که آب گازدار مصرف کرده بودند، بهبودهای چشمگیری( یبوست و مشکلات مربوط به کیسه صفرا) تجربه کردند.

آیا آب گازدار برای سلامت استخوان مضری است؟

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدنی های گازدار به دلیل داشتن اسید زیاد برای استخوان ها مضر است. گرچه مطالعات نشان می دهد که ترکیبات کربناته نقشی ندارد. در یک مطالعه مشاهده ای که بر روی 2500 نفر انجام گرفت، نتایج نشان داد که نوشیدنی کوکاکولا با کاهش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان ها مرتبط است، ولی آب گاز دار هیچ تاثیری نداشته است. بر خلاف آب گازدار  و نوشابه های رژیمی، کوکاکولا حاوی مقادیر زیادی فسفر است. محققان اظهار داشتند که مصرف کننده گان کولا ممکن است مقدار بسیار زیادی فسفر و مقدار ناکافی کلسیم جذب کنند که یک خطر بالقوه برای از بین بردن استخوان ها است.

در مطالعه ی دیگری، دختران نوجوانی که نوشابه های گازدار مصرف می کردند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تراکم مواد معدنی در استخوان های آنها بسیار پایین است. افرادی که در این مطالعه نوشابه را جایگزین شیر کرده بودند دچار دریافت ناکافی کلسیم شده بودند. در یک مطالعه کنترل شده که بر روی 18 زن یائسه انجام شد، نوشیدن یک لیتر آب گاز دار غنی شده با سدیم، روزانه برای هشت هفته، منجر به نگهداری بهتر سدیم نسبت به نوشیدن آب معمولی معدنی شده بود. علاوه بر این، هیچ تاثیر منفی بر روی سلامت استخوان ها در گروه آب گازدار مشاهده نشد. استفاده از مکمل غذایی با طعم مرغ همراه با آب گازدار به مدت 6 هفته، منجر به افزایش استحکام استخوان پا در مقایسه با آب معمولی شده بود.

آیا آب گازدار برای سلامتی قلب مضر است؟

تحقیقات نشان می دهد که آب گازدار ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد ، اگرچه مطالعات بسیار انداک می باشد. در یک مطالعه کنترل شده که بر روی 18 زن یائسه انجام شد، نوشیدن یک لیتر آب گاز دار غنی شده با سدیم، روزانه برای هشت هفته، منجر به کاهش LDL، نشانگرهای التهابی و قند خون شده بود. علاوه بر این ، آنها همچنین افزایش کلسترول HDL (خوب) را مشاهده  کردند. همچنین خطر تخمین ابتلا به بیماری های قلبی در طی ده سال، در بین افرادی که آب گازدار مصرف می کردند، 35 درصد کمتر از افرادی بود که آب معمولی مصرف می کردند.

جمع بندی

تاکنون مطالعه ای گزارش نشده است که نشان دهد آب گازدار مضر می باشد. آب گاز دار بنظر می رسد تاثیر مضری بر روی سلامتی دندان و استخوانها ندارد. جالب توجه اینجاست که نوشیدن آب گاز دار حتی  می تواند سبب بهبود کیفیت بلع، کاهش یبوست و افزایش هضم غذا شود.

منابع

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11556958
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18050578
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17263857
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24170038
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26607248
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22843761
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16995969
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9009113
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23327968
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21551998
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12352219
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17023723
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12968664
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15877873
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8234140
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15113945
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10866986
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17333990

هشدار جدی: مقالاتی که در آنچه منتشر می شوند صرفا جهت آگاهی شما و آموزش در مورد موضوع مربوطه می باشد و در صورت بروز مشکل نباید به عنوان مرجع تصمیم گیری شما در نظر گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *